Overspannen? Wandelen met aandacht helpt ontspannen

[vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

Hoe Wandelen met aandacht kan helpen tegen spanning en overspannen zijn

Overspannen, ontspannenWanneer we spanning ervaren zijn er veel gedachten in ons hoofd en spannen onze spieren zich voor wat er komen gaat. Wanneer dit te lang duurt raken we overspannen. Als een elastiek dat je te ver uitrekt en waar de scheurtjes inkomen. Wanneer je telkens bezig bent met wat er nog moet is er weinig tijd voor ontspanning. Inspanning na ontspanning wat lijkt dat logisch. Maar hebben we daar de tijd voor.

Joke Hermsen zegt daarover: we ervaren tijd steeds meer als iets waarvan we te weinig hebben. Hoe meer tijdbesparende machines er zijn bijgekomen, we hebben steeds minder tijd voor rust en ontspanning over. Hoe sneller we ons kunnen verplaatsen hoe minder tijd er is om ergens te verblijven. Hoe groter onze beschikbaarheid via mobiele telefoons, e-mail en internet, hoe minder tijd we voor elkaar hebben. Onze tijd is schaars (Joke Hermsen: Stil de tijd).

Rust vinden is dus essentieel, maar zitten is nog niet persé rust vinden. Iedereen die tijdenlang hard heeft gewerkt of zich zorgen heeft gemaakt weet daar alles van. Het voelt alsof die interne draaimolen niet stopt. Wij worden niet ziek door iets vijandigs als een virus, maar door ‘te veel van het goede:’ overproductie, overprestatie en overprikkeling. Er zit niets anders op dan al die prikkels te laten voor wat ze zijn.

 

Ontspannen door je in te spannen

Ja zeker, maar niet zomaar inspannen. Het is anders dan een sportwedstrijd waar er weer een doel voorop staat. Wandelen als doel op zich. Wandelen waarin je jezelf uitnodigt niets te moeten of veel makkelijker nog: wandelen waarin een ander je uitnodigt niets te doen.

Lopen gaat bovendien letterlijk verder dan de ademhalingsoefening op het yogamatje: wanneer je wandelt, stap je uit je vertrouwde, statische omgeving. Dat maakt het makkelijker om los te komen van kopzorgen en het gangbare spoor van je denken. Op een wandeltocht staat niets lang genoeg stil om je aandacht vast te houden.

Onderzoeker Lisbet Borge concludeert na jarenlange burn-outpreventietrainingen dat wandelen haar patiënten hielp om de fysieke signalen van stress op te merken, waardoor ze andere keuzes gingen maken. Met andere woorden omdat je in beweging komt ben je in staat om andere keuzes te maken. Niet gefocust op plichtsgevoel en prestatiedwang, maar voortkomend uit het gewoonweg in beweging zijn.

We leren allemaal dat alles mogelijk is als we maar willen. Yes We Can. Just Do It. Maar dat soort wilskracht broedt een monster uit. Want de boodschap die verborgen zit in ‘Je kunt het,’ is: In plaats van stil te staan bij de vraag of we een bepaald doel wel willen behalen, dwingt het besef dat we het zouden kunnen ons ertoe om het te proberen, tot we scheurtjes gaan vertonen. Deze scheurtjes kunnen helen als we tijd nemen. Ja de tijd nemen om niet iets te moeten. Terug te keren naar het moment dat Nietsche de ‘winstilte van de ziel’ noemt. Dat kan alleen als je jezelf toestaat op een ander spoor te komen. Blijf niet doortobben en kom Wandelen met Aandacht.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *