Zorg voor je emoties, zorg voor jezelf

zorg voor je emotiesWanneer we ziek zijn, lijden we. Wanneer onze naaste overlijdt, lijden we. Onze boosheid, arrogantie, achterdocht, jaloezie en onwetendheid doen ons lijden. Soms ook zullen we toe moeten geven dat we gewend zijn geraakt aan die enorme golf van negatieve emoties. Zo is het nu eenmaal, maar kan het ook anders? Wat kan ons van ons lijden bevrijden. Hoe kunnen we stoppen?

Maar zeggen mensen dan tegen mij: “ik kan toch niet beter worden”, “mijn geliefde komt toch nooit meer terug”. Dat klopt deze zaken behoren tot jouw leven. Hoe kan je anders met jouw leven omgaan?

“Was het maar gister, wordt het maar nooit morgen”

Angst of verdriet houden je gevangen. Bij de één is dat het verleden, bij de ander is dat de toekomst. Bij de één is er dat wat je had en bij de ander dat wat zal komen. Ja zeggen mensen dan tegen me: “ik moet ook loslaten”.  Wanneer je een extreem zwaar voorwerp in je handen hebt en iemand anders zegt tegen je dat je moet loslaten verwacht je dat als je loslaat dat je jezelf verwond. Dus je laat niet los! Vasthouden aan negatieve emoties gaat je niet helpen. “Moeten” loslaten ook niet. Bijna onmerkbaar herhalen we onszelf en zijn we bezig onze negatieve emoties tot een gewoonte te maken. Met onze aandacht zij we in het verleden of in de toekomst en zien vandaag met een wazige blik. Heel vaak realiseren we dit onszelf wel en willen we er vanaf. Liefst nu. Net zoals de auto naar de garage gaat en gemaakt is wanneer deze terugkomt. Zo willen we ook met onszelf omgaan. Wanneer we dit van onszelf kunnen zien zijn er drie dingen die we kunnen doen om daadwerkelijk anders met de situatie om te gaan. De eerste en belangrijkste is: Er is geen enkelvoudige oplossing! Of anders gezegd: jij bent geen auto.

Zorg voor je emoties

De tweede stap is, zorg voor je emoties. Wat betekent dat dan? Dat betekent dat jezelf volledig toe mag geven dat de ander heel erg mist, of dat je heel bang bent voor wat komen gaat. Omarm wat er is en zeg tegen jezelf: “ik ben bang om dood te gaan”, “Ik weet dat ik bang ben en kan deze angst onder ogen zien”.

Leer te stoppen

De derde stap is, stoppen. De kunst van het stoppen kun je leren. Wanneer we kunnen stoppen kunnen we onze gewoontes stoppen. Wanneer we onze gewoontes kunnen stoppen komt er ruimte om de vreugde van vandaag binnen te laten. Je stop niet door “stop” te zeggen. Elk bevel roept weerstand op. Je leert te stoppen door oplettend te ademen, te lopen. De frisse buitenlucht in te ademen en te kunnen ervaren dat dit moment anders is dan gister of morgen.

voor jouw Aandacht,

Erwin

Wanneer je behoefte hebt aan een gesprek met mij maak dan een afspraak in de agenda of bel me.

Wanneer een gesprek nog teveel gevraagd is ga dan mee Wandelen met Aandacht. Een geweldige manier om buiten in de natuur jezelf te helpen om te “stoppen”. Dat kan letterlijk en figuurlijk je eerste stap zijn.

Opt In Image
Wil je op de hoogte blijven?

Wil je de rust in je hoofd blijven ervaren?  Activiteiten, tips en inzichten die je daarbij helpen. Zo kan je opgeladen de wereld tegemoet treden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *